34-56-L/01 Fotograf
Název školního vzdělávacího programu: Fotograf
Čtyřleté denní studium ukončené maturitní zkouškou poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
Vstupní požadavky na žáka školy
Do studia jsou přijímáni žáci, kteří ukončili základní devítiletou školní docházku. Žáci musí absolvovat na základní škole 9. třídu a výuku cizího jazyka. Žáci nesmí trpět psychickými poruchami, poruchou barvocitu a prostorového vidění. U žáků je vyžadována dobrá společenská adaptabilita a vhodné společenské chování. Studium je vhodné pro hochy i dívky.
Průběh výuky
Obsahem vzdělávání jsou všeobecně vzdělávací předměty (jazyk český, cizí jazyk, společenské vědy, fyzika, chemie, biologie a ekologie, matematika, tělesná výchova a informační technologie, ekonomika) a odborné předměty (výtvarná příprava, digitální fotografie, fotografie, optika a přístroje, fotografické materiály a odborný výcvik).
Odbornou praxi žáci absolvují na pracovišti školy. Žáci se v průběhu studia postupně seznámí s klasickou i digitální technikou pořizování fotografií. Důraz je kladen pořízení a zpracování digitální fotografie napříč všemi žánry (architektura, portrét, reportáž, atd.) a její následné zpracování a kompletní úpravu pomocí grafického softwaru (Photoshop, Lightroom). S klasickou černobílou fotografii se žácí seznámí také komplexně, včetně praktické práce s fotografickým materiálem v temné komoře (zpracování filmu, vyvolání fotografií). Nedílnou součástí studia je také práce s videem – v rámci videotvorby se žáci teoreticky i prakticky seznámí s procesem pořizování a zpracování (střih) videozáznamu.
Součástí výuky je také souvislá odborná praxe, exkurze v zajímavých provozech (ČT, Fotolab), fotografování mimo pracoviště školy, fotografické výstavy či soutěže.
Profil absolventa
Absolvent ŠVP Fotograf se uplatní při poskytování profesionálních fotografických služeb v redakcích regionálních médiích a propagačních nebo reklamních studiích, v marketingovém průmyslu při produkci multimediální tvorby, v minilabech, ateliérech, nakladatelstvích, muzeích nebo jako reportéři. Vzdělávání v tomto oboru vytváří předpoklady k získání kompetencí potřebných k profesní připravenosti a celkovému osobnostnímu rozvoji.
V průběhu přípravy ve studijním oboru je kladen důraz na rozvoj schopností aplikovat poznatky a dovednosti z oblasti optiky, informatiky a fotografie v rámci výroby a zpracování fotografie různých žánrů klasickou a digitální metodou. Absolvent uplatňuje profesionální a kultivovaný přístup k zákazníkům a je připraven poskytovat poradenské služby. V rámci vzdělávání je kladen důraz na osobnost žáka, na jeho životní adaptabilitu ve společnosti a v rychle se měnících pracovních podmínkách.
Získané vzdělání svým obsahem splňuje základ pro další specializační odborné vzdělání. Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách podle platných právních předpisů.
Výstup z oboru
Absolventi studia jsou připraveni uplatnit se v redakcích médií, v reklamních studiích a agenturách, minilabech, ateliérech, případně vykonávat samostatnou činnost v oblasti fotografických služeb jako fotoreportéři nebo fotografové tzv. „na volné noze“. Zároveň mají přepoklady pro uplatnění v oblasti tvorby videa a filmové či televizní tvroby.
Možnosti dalšího studia
Ukončení studia maturitní zkouškou umožňuje absolventům pokračovat v dalším studiu na vyšších odborných školách a v bakalářském nebo magisterském studium na vysokých školách především v navazujících směrech (VOŠ Mediální tvorby, Ostravská univerzita, FAMU, Slezská univerzita Opava, UTB Zlín, Univerzita Palackého v Olomouci apod.).
Učební plán oboru vzdělání 34-56-L/01 FOTOGRAF | |||||
Názvy vyučovacích předmětů | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Celkem |
Všeobecně vzdělávací předměty | |||||
Český jazyk a literatura | 4 | 3 | 3 | 2 | 12 |
Anglický jazyk (volitelný předmět) | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Německý jazyk (volitelný předmět) | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Dějepis | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Občanská nauka | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Fyzika | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Chemie | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 |
Biologie a ekologie | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Matematika | 3 | 3 | 2 | 2 | 10 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Ekonomika | 0 | 0 | 1 | 2 | 3 |
Všeobecně vzdělávací předměty celkem | 16 | 14 | 14 | 14 | 58 |
Odborné předměty | |||||
Výtvarná příprava | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Komunikace ve službách | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Digitální fotografie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Fotografie | 3 | 3 | 2 | 3 | 11 |
Optika a přístroje | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
Fotografické materiály | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Odborný výcvik | 9 | 9 | 12 | 9 | 39 |
Odborné předměty celkem | 18 | 19 | 19 | 17 | 73 |
Celková hodinová dotace | 34 | 33 | 33 | 31 | 131 |